Wel of geen website voor je onderneming?

Nu we massaal smartphones gebruiken en het internet gemeengoed is geworden, zou je kunnen denken dat iedere onderneming een website moet hebben. Toch is dat niet het geval. Er zijn beslist ondernemingen die zelfs beter geen website kunnen hebben. Wanneer je wel of geen website nodig hebt, zetten we graag voor je uiteen.

wel-of-geen-website-voor-je-onderneming

Het internet vergroot je bereik en potentie

Dankzij het internet vervagen de grenzen. Waar je vroeger gevonden kon worden via een telefoongids, Gouden Gids of een gemeentelijke gids met bedrijven, ben je nu voor iedereen in de wereld vindbaar op het wereldwijde web. En daar heb je niet per se een website voor nodig.

voordelen VAN EEN EIGEN WEBSITE

Een eigen website heeft zo zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. Alleen als je die kent en naast elkaar legt, kun je de juiste beslissing nemen. We beginnen met de voordelen:

  • Je hebt zelf alle controle over de uitstraling en boodschap die je naar buiten brengt;
  • Je kunt monitoren hoeveel je inspanningen je opleveren, bijvoorbeeld in bezoekersaantallen;
  • Alle informatie over jouw onderneming houd je volledig actueel op je eigen website;
  • Je kunt via je website klanten werven en soms zelfs direct verkopen, en dat 24/7;
  • Je bespaart tijd wanneer mensen de antwoorden op hun vragen al op je website kunnen vinden en dus niet meer bellen of mailen.

In het verlengde van het laatste punt kun je ook tijd besparen door bijvoorbeeld belangrijke informatie die je nodig hebt van potentiële klanten al online te vragen in een aanvraagformulier. Of door online afspraken in te laten plannen.

Het is zomaar een greep uit de vele voordelen van een eigen website. Er zijn natuurlijk ook nadelen, daar moeten we ook eerlijk in zijn.

nadelen van een eigen website

Een goede website is niet gratis, daar begint het al mee. Zeker, er zijn aanbieders van gratis websites, zelfs via Google kun je een gratis website maken. Weet wel dat je bij dit soort gratis websites wel beperkt bent in de mogelijkheden, tenzij je alsnog de portemonnee trekt. Dat neemt niet weg dat een gratis website een eerste opstap kan zijn als je nog geen budget hebt voor een websitebouwer.

Bij een websitebouwer heb je te maken met een investering voor het ontwerp en het ontwikkelen van je website. Plus de tijd die het kost om je website te ontwikkelen.

Waar je verder rekening mee moet houden is:

  • Een website heeft onderhoud nodig zodat alles blijft werken en de website bruikbaar blijft;
  • Je website moet ook actueel blijven, dus de inhoud moet je ook up-to-date houden;
  • Vindbaarheid komt niet vanzelf, dus steek je tijd in zelf SEO leren of je schakelt een specialist in.

Kort samengevat zitten de nadelen vooral in tijd en geld. Mocht je met een websitebouwer om tafel gaan, let dan vooral ook op of die je helpt de juiste afweging te maken door ook realistisch te zijn en je over dit soort zaken te informeren. Ontdek hier onmisbare tools voor je website.

Wanneer je niet per se een website nodig hebt

Niet iedere onderneming (of ondernemer) heeft een website nodig. Een buurtcafé bijvoorbeeld, krijgt zijn klandizie als het goed is gewoon uit de buurt. Een Google Bedrijfsprofiel en vermeldingen in online bedrijvengidsen zijn dan voldoende voor online aanwezigheid. Sociale media en een keer adverteren in een lokale krant of huis-aan-huisblad kunnen nog een aanvulling zijn om de naamsbekendheid te vergroten.

Ook een freelancer of interimmer kan prima zonder een website. Als een LinkedIn-profiel, een gedegen netwerk en samenwerkingen met bureaus of andere bemiddelaars voldoende opdrachten opleveren is die website niet nodig.

Maak een bewuste keuze en kom er gerust op terug

Natuurlijk is een keuze niet altijd definitief. Kies je voor een website en werkt dat niet voor je of levert het gewoon niks op, dan kun je die gewoon nog opheffen. Zorg dan wel dat de links op bijvoorbeeld online bedrijvengidsen zoveel mogelijk verwijderd worden, anders lijkt het alsof je bedrijf is opgeheven terwijl dat niet zo is.

Andersom kun je ook alsnog een website (laten) maken als je toch merkt dat een website iets toevoegt voor je onderneming.

Website (laten) maken? Profiteer van deze tips

Heb je de knoop doorgehakt en wil je een website laten maken, of ga je zelf een website maken, dan hebben we een aantal tips voor je:

  1. Weet wie je doelgroep is en wat die wil;
  2. Stel doelen voor je website en houd daarbij vooral ook rekening met je doelgroep;
  3. Weet welke functionaliteiten je zoal wilt, van formulieren tot blog en webshop;
  4. Bezuinig niet op hosting, het is de basis voor de snelheid van je website;
  5. Zorg dat je ruim op tijd de content klaar hebt, zowel teksten als foto’s;
  6. Duidelijkheid en bruikbaarheid gaan boven een “mooie” website;
  7. Doe een zoektermenonderzoek zodat je weet op welke zoektermen je vindbaar wilt zijn.

Er komt wel even wat bij kijken zoals je ziet. Dat levert dan wel een website op die voor jouw onderneming gaat werken.